Laat je een berichtje achter? Dat vind ik zeer fijn...


woensdag 11 juni 2014

Beestige muziek... of beter: muzikale beestjes...

Hier en hier kon u al genieten van een muzikaal beestige historie. Het verhaal krijgt nu echter onverwacht een vervolg...

(en het is ook een beetje mijn eigen fout, want insecten willen een onafgewerkt insectenhuis (waar ik eerder ook al over sprak, maar nu moet van melden dat het wel degelijk nog steeds niet afgewerkt is) niet bewonen.)

Dus zijn de insecten, waarvan me bij vorige post werd gezegd dat het om 'metselbijen' ging, teruggekeerd naar hun vriend de radio. Alle gaatjes zijn weer professioneel dichtgemaakt.

Maar (en nu kan ik opnieuw jullie advies gebruiken...) er werden gisteren nog meer bewoners ontdekt...

Onder het handvat van de radio vinden we nu dit...




Iemand enig idee? Sommige wormpjes bewegen nog, andere zijn al naar het coconstadium geëvolueerd...

Ongedierte of koesteren en rustig zijn gang laten gaan?

7 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het larven van metselbijen zijn... Leven en laten leven dus :-) Wel leuk dat je dit zo mooi kunt observeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat maakt metselbijen anders dan gewone bijen? Of zijn metselbijen eigenlijk gewone bijen? En enig idee hoe ik die volgend jaar toch zou verhuisd krijgen naar het insectenhotel i.p.v. de radio? :-) Ik hou je zeker op de hoogte van de verdere evolutie van de ontwikkeling van die larven. Ben zelf ook wel benieuwd...

      Verwijderen
    2. Metselbijen leven solitair, niet in een kolonie zoals honingbijen. Deze larven zijn wellicht afkomstig van één enkele bij die een aantal eitjes gelegd heeft. Het gele "poeder" is het voedsel voor de larven. Ze overwinteren wellicht als bij, dus je zult je radio pas in het voorjaar weer kunnen gebruiken :-) Na het uitvliegen van de bijen zo snel mogelijk de gaatjes afplakken of de radio wegnemen, zou ik zeggen...

      Verwijderen
  2. Ah, maar geen zorgen hoor. De radio werkt nog steeds. Die trekt zich er niets van aan. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OMG.... Hysterie aan deze kant van het beeldscherm!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen zorgen hoor Marion. Gelukkig woon jij heel erg ver weg en hebben die larven het heel erg naar hun zin in mijn radio...

      Verwijderen