Laat je een berichtje achter? Dat vind ik zeer fijn...


zondag 2 februari 2014

Dagje Brussel in beeld

 Met de trein...
 Via Brussel Centraal...
 Laatste dag van Europalia in Bozar Brussel...
 De trappen van het prachtige Old England...
 Lekker eten met goede bediening ondanks de drukte...
 Fin-de-siècle museum in het museum van schone kunsten...
Terug naar huis... Eigenlijk is Brussel best wel een mooie stad.

Voor de kunstliefhebbers onder ons ook nog een kleine feedback over de tentoonstellingen:

Europalia is zeker het bezoeken waard. Dit jaar was het thema India. De tentoonstelling toonde (want het was de laatste dag en nu dus helaas niet meer te bezoeken) de invloed van India op de Westerse kunst doorheen de tijd. Het start bij de ontdekking van India, via prachtig handwerk (hou ik van !) in textiel en behang, invloeden in de schilderkunst, over het werk van Le Corbusier (Chandighar voor de kenners), over intresse in yoga en massage en invloeden in de muziek tot aan de moderne kunst...
Zeer boeiend en vooral ook enorm stimulerend voor mijn reiskriebels.

Het fin-de-siècle museum, tja, die naam zegt het zelf...
Voornamelijk schilder en beeldhouwkunst, maar ook pastel, gouache, enkele etsen, typisch art-deco meubilair,... van rond de vorige eeuwwisseling.
 Ik hield vooral van het eerste deel van de tentoonstelling. Vanaf het symbolisme waren ze mij een beetje kwijt. Maar da's natuurlijk een kwestie van smaak. Wel enkele mooie werken van Ensor gezien en een pareltje van Spilliaert. Ook bij de eerste werken (van voor mij meer onbekende kunstenaars) zaten echt verbazingwekkende dingen. Straf wat sommige mensen met verf en een penseel kunnen bereiken. Het architectuurgedeelte was maar matig (3D-reconstructies op een beeldscherm), maar daar is mijn oordeel misschien ook wel een beetje misvormt door mijn voorkennis. 
Ik ga in alle geval zeker terug om ook de andere musea in het museum van schone kunsten te bezoeken.

Volgende missie is echter Museum M in Leuven. Als er nog mensen zijn die wel van kunst houden, dan mogen die zeker een seintje geven.

5 opmerkingen:

  1. Ooooh ik hou van fotoblogjes! Leuke foto's, Els! En een leuk dagje zo te zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was het zeker en vast. Merci voor 't compliment van de foto's.

      Verwijderen
  2. Ik ben Brussel de laatste jaren ook meer beginnen te appreciëren. Ik weet niet hoe dit komt, maar ik voel me er nu meer op mijn gemak dan vroeger. Toen ik er nog werkte, wilde ik er 's avonds eigenlijk liefst zo snel mogelijk weg...

    Een bezoek aan het M Museum interesseert me wel, ben er nog nooit geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Houd ook enorm van Spilliaert! Ik denk dat ik vandaag een heel leuk blog ontdekte. En blijkbaar volg je mij al :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja. Maar nog niet zo lang. Heb nog wat leeswerk om helemaal mee te zijn... :-) Jammer dat ik die Happy Challenge niet eerder ontdekte. Ik had zeker meegedaan.

      Verwijderen